Warsztaty IV - Komunikacja społeczna w praktyce
dr n. med. Katarzyna Lewtak, dr n. ekon. Magdalena Bogdan, dr inż. Irena Kosińska
Według austriackiego psychologa, Paula Watzlawicka, komunikacja odgrywa fundamentalną rolę w życiu społecznym. Jest nieodłączną częścią naszego życia - nie można bowiem nie komunikować się z innymi osobami, podobnie jak nie można się nie zachowywać. Nie istnieje takie zjawisko jak całkowity brak komunikacji - nawet w sytuacji gdy nic nie robimy, werbalnie lub niewerbalnie przekazujemy innym jakąś informację. W pewnym uproszczeniu możemy zatem powiedzieć, że wszystko jest komunikacją.
Komunikacja społeczna to proces porozumiewania się ludzi między sobą poprzez tworzenie, wymianę lub przekazywanie informacji w różnych kontekstach społecznych, np. między jednostkami, grupami czy organizacjami. Podstawowym, najniższym poziomem komunikacji jest komunikacja interpersonalna, zachodząca pomiędzy jednostkami. Kolejnymi wyższymi poziomami są: komunikacja grupowa zachodząca pomiędzy osobami będącymi członkami określonych grupy społecznych, np. rodziny, organizacji, komunikacja międzygrupowa (komunikacja w obrębie bardziej złożonych struktur społecznych, takich jak kultury czy społeczności), komunikacja organizacyjna/instytucjonalna. Na samym szczycie znajduje się komunikowanie masowe (globalne).
Pojęcie komunikowanie pochodzi od łacińskiego słowa communicare i oznacza bycie w relacji, związku, uczestniczenie, zrzeszanie się. W ujęciu słownikowym komunikowanie to podawanie czegoś do wiadomości, przekazywanie informacji, zawiadamianie, zaś komunikowanie się – utrzymywanie kontaktu, porozumiewanie się, udzielanie się w otoczeniu.
Komunikacja zachodzi zawsze w określonym kontekście społecznym. Inaczej przebiega komunikacja między osobami bliskimi niż między osobami nieznajomymi, członkami małej czy dużej grupy społecznej.
Warto przyjrzeć się bliżej procesowi komunikowania się i spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, czy potrafimy skutecznie komunikować się i jak rozumiemy pojęcia komunikacja i komunikowanie się. Należy przy tym pamiętać, że każdy z nas posiada swój własny styl komunikowania się – styl mówienia oraz słuchania.
Brak skutecznej komunikacji jest poważną przeszkodą na drodze do efektywnego działania społecznego a rozpoznanie barier komunikacyjnych to pierwszy krok do wzrostu skuteczności komunikowania się. Podczas warsztatów wykorzystamy różne aktywności ukierunkowane zarówno na rozpoznanie możliwości komunikacyjnych jak i możliwości rozwoju kompetencji społecznych.